• O portálu

    Autor portáluje vyučený kuchař. V období svého dlouholetého pobytu v zahraničí studoval přípravu arabských a čínských jídel u tamních mistrů. Po návratu se detailně obeznámil s produkcí moravských vín, přičemž bílá vína moravských pěstitelů považuje za absolutní světovou špičku. Má názor, že vaření je tvůrčí činnost, kde je však nutné dodržovat určitá, byť jednoduchá, pravidla. Portálmá ambice seznámit zájemce s těmito pravidly.

    Na portálunaleznete recepty na přípravu klasických českých jídel s použitím klasických surovin, kam nepochybně patří vepřové sádlo nebo jíška. Jsou zde i pokrmy z arabské, čínské, italské, maďarské, řecké kuchyně a další. Francouzská kuchyně není výslovně uváděna, ale její technologické postupy se prolínají do různých jídel, zejména omáček.

    Recepty jsou shromažďovány od roku 1982 a všechny, které jsou na portálupředkládány, byly vyzkoušeny. Naprostá většina receptů je upravena nebo doplněna. Jednak aby byla vylepšena chuť pokrmů, ale také proto, aby nebyla narušena případná autorská práva. Ne všechny recepty však bylo možné upravit, protože by byla narušena originalita chuti pokrmu. To platí především o české klasice. Klasické české bramborové pokrmy mají jasně daný technologický postup. To samé platí ohledně přípravy knedlíků a typických českých koláčů a buchet. A pokud chceme tyto tradiční technologické postupy zachovat i pro budoucnost, není prostor pro přílišnou kreativitu. Jen minimální zásahy byly možné u čínských pokrmů, neboť u čínských pokrmů je velmi důležité dodržovat předepsané postupy a váhová množství jednotlivých ingrediencí. Jen tak předložíte na stejný stůl 10 čínských předkrmů a 20 čínských jídel a každé z nich bude mít svoji originální a jedinečnou chuť.  

    Dovoluji si předložit vám jedno doporučení. Vždy vařte podle předpisu. Všechny suroviny si připravte předem v příslušném množství do jednotlivých misek. Na nic nezapomenete, vaření vám půjde od ruky a vždy dosáhnete požadovaného chuťového i estetického výsledku.

Co je Chef's?
neděle 24 čen 2018
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Vytisknout

ZÁKLADNÍ INFORMACE

Vysokým tlakem trpí ve vyspělých zemích asi 22% populace ve věku 20 - 70 let. Z toho asi jedna třetina o tomto svém zdravotním problému neví.

Vysoký tlak je onemocnění, které člověka provází celý život. Kromě užívání předepsaných léků je nanejvýš vhodné dodržovat stravovací návyky, které vlastně nejsou nikterak omezující, a pokud se připojí zdraví členové rodiny, udělají tak pro sebe významný zdravotní počin.

Potraviny rozdělíme pro potřeby této diety na zakázané, doporučené a tolerované.

ZAKÁZANÉ POTRAVINY
Uzeniny
Zde ani není skoro co zakazovat, protože to, co se v českých obchodech tváří jako uzeniny a jako uzeniny je nabízeno, vlastně podle uzenářských a kuchařských zásad platných za první republiky, ani uzeninami není. Vezměte si do českého obchodu lupu a seznamte se s textem na obalu uzenin. Není vyloučeno, že budete držet v ruce vkusně zabalený separát pečlivě promíchaný s pomletými šlachami, chrupavkami, štětinami a někdy tam budou i drcené kosti, to vše dochuceno chemikáliemi a stabilizováno E-čky. Tyto hmoty nejsou vhodné pro zdravého člověka, natož pro lidi s vážným onemocněním. Jeden z důvodů, proč Česká republika je na druhém místě na světě v onemocnění rakovinou tlustého střeva.
Sůl
Ale bez soli to nejde. Obecně platí, že úloha soli v pokrmu je zvýraznit chutě surovin v pokrmu. Ne dát pokrmu slanou chuť. A tak solit skutečně jen málo. A málo, to je špetka při přípravě pokrmu a žádné dosolování pokrmu na stole. Naučte se nahradit pocit nedostatku soli saturejkou. Jde to.
Průmyslově vyráběná dochucovadla
Jedná se o kořenící směsi, tekutá dochucovadla typu maggi, dále worcesterská omáčka, sójová omáčka, glutamát sotný, kečupy, vývary v kostkách.
Živočišné tuky
Cukrovinky
Dorty, zákusky
Tavené sýry
Bílé pečivo
Knedlíky
Polévky ze sáčku
Omáčky ze sáčku
Vepřová krkovice
Vepřový bůček
Kližka
Žloutky
Ementál
Parmazán
Niva
Smetana
Dochucované vody
Olivy
Nakládaná zelenina
Lékořice

DOPORUČENÉ POTRAVINY
Olivový olej
Lněný olej
Mořské ryby
Sladkovodní ryby
Kuře
Krůta
Telecí
Hovězí zadní
Vysoký roštěnec
Nízký roštěnec
Králík
Vepřové maso bez tuku
Zvěřina
Drůbeží šunka
Vlašské ořechy
Vaječné bílky
Avokádo
Slunečnicová semínka
Dýňová semínka
Polotučné mléko
Nízkotučný tvaroh
Banány
Pomeranče
Ovoce
Cuketa
Brambory
Plodová zelenina
Listová zelenina
Kořenová zelenina
ze zeleninny je třeba jmenovitě uvést chřest
Čočka
Fazole
Pohanka
Rýže basmati
Celozrnné pečivo
Zelený čaj

TOLEROVANÉ POTRAVINY
Menší množství černé čokolády
Menší množství alkoholu (na den: 2 dcl vína, nebo 3 dcl piva, nebo 0,05 dcl destilátu)
Černá káva v malém množství
Máslo v malém množství
Zelí
Kapusta
Pórek

Jak ze shora uvedeného vyplývá, není dieta pro ty, kteří trpí vysokým tlakem, skutečně příliš omezující a umožňuje připravit poměrně širokou škálu receptů.  

Doporučujeme